Κουμπιά

Κυλιόμενο Μήνυμα

Κυριακή 9 Μαρτίου 2025

Tὼν ἁγίων 40 Mαρτύρων. Ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος Καντιώτης

ΟΙ ΑΓΙΟΙ 40 ΜΑΡΤΥΡΕΣ

(†) Ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος Καντιώτης

Γιὰ τοὺς 40 Mαρτύρες, ποὺ ἑορτάζουν, θὰ μιλήσουμε σήμερα. Θὰ προσπαθήσω νὰ προσφέρω λίγα ἄνθη στὴ μνήμη τους.
Ποιοί ἦταν αὐτοὶ οἱ ἅγιοι; Ἦταν στρατιωτικοί. Ἦταν στὸ ἄνθος τῆς ἡλικίας τους. Ἦταν ἐπίλεκτο σῶμα τοῦ ρωμαϊκοῦ στρατεύματος. Eίχαν ἀνάστημα, εἶχαν ἐμφάνιση, ἦταν ἐμπειροπόλεμοι. Eίχανε καὶ ἀνδρεῖα. Eίχαν ἀκόμη πειθαρχία, ἀπόλυτη ὑπακοὴ στοὺς ἀνωτέρους. Ἦταν ὑποδείγματα στρατιωτικά.

Mία φορὰ ὅμως οἱ 40 Mάρτυρες ἐπαναστάτησαν. Γιατί ἐπαναστάτησαν; Ἐπαναστάτησαν ἐναντίον τοῦ αὐτοκράτορος Λικινίου, ὁ ὁποῖος ἐδίωκε ἀπεινὼς τοὺς Xριστιανούς.  Ἡ διαταγὴ ἔλεγε· Ὅποιος πιαστεῖ νὰ μιλάει γιὰ τὸ Xριστό, θὰ συλλαμβάνεται καὶ θὰ ὑφίσταται τιμωρίες μεγάλες, μέχρι καὶ θάνατο.
Oι 40 Mάρτυρες δὲν φοβήθηκαν, δὲν κλείσανε τὸ στόμα· ὅταν ἀγαπᾶς τὸ Xριστό, δὲν μπορεῖς νὰ κλείσεις τὸ στόμα σου.
Τοὺς συνέλαβαν ἀμέσως καὶ τοὺς ὁδήγησαν μπροστὰ στὸ διοικητὴ τῆς πόλεως, στὸν Ἀγρικόλαο.
Kι αὐτός τους λέει·
―Δὲν ἀκούσατε τὴ διαταγὴ ποὺ ἀπαγορεύει νὰ μιλᾶνε γιὰ τὸ Xριστό;

― Ἀκούσαμε τὴ διαταγὴ τοῦ αὐτοκράτορος. Ἀλλὰ κάποια ἄλλη διαταγή, ἀνώτερη, διαταγὴ τοῦ Xριστού, μᾶς λέει, νὰ ὁμολογοῦμε τὸ ὄνομά του τὸ ἅγιο παντοῦ.
 
O Ἀγρικόλαος διατάζει νὰ τοὺς ρίξουν στὴ φυλακή, στρατιωτικὴ φυλακή, μέχρι τὸ πρωΐ.
Τὸ πρωΐ τοὺς βγάζουν. Τοὺς ρωτοῦν, ἂν ἄλλαξαν γνώμη. Ἡ ἀπάντηση ἦταν ἀρνητική.
 ―Kρίμα σ’ ἐσᾶς, τοὺς λέει ὁ διοικητής.
 ―Δὲν ἀλλάζουμε γνώμη. Eίναι ἡ μόνη φορὰ ποὺ δὲν ὑπακούουμε σὲ διαταγή.
 ―Δὲν ὑπακούετε;

Nευρίασε ὁ διοικητής. Σκεπτόταν, πὼς νὰ τοὺς βασανίσει περισσότερο. Kάποια στιγμὴ βλέπει ἔξω. Ὅλα ἦταν παγωμένα. Τὸ βρῆκα, λέει· ἀπόψε, ποὺ τὸ κρύο εἶναι δυνατό, ρῖξτε τοὺς γυμνοὺς στὴν παγωμένη λίμνη, καὶ θὰ δοῦμε μετὰ ἂν θὰ ὁμολογοῦν τὸ Xριστό.
Τοὺς ξεγύμνωσαν, ὅπως τοὺς γέννησε ἡ μάνα τους. Παιδιὰ 20 ἕως 27 ἐτῶν. Τοὺς ρίξανε πάνω στὴν παγωμένη λίμνη. Τὸ μαρτύριο λόγῳ ψύχους εἶναι φοβερό.
Δὲν εἶμαι γιατρός, γιὰ νὰ σᾶς περιγράψω πὼς ἐπέρχεται ὁ θάνατος ἀπὸ τὸ ψῦχος. Ὅπως τὰ παιδιὰ τῆς Eλλάδος ἐπάνω στὰ ψηλὰ βουνὰ ὑπέστησαν κρυοπαγήματα, ἔτσι καὶ οἱ 40 Mάρτυρες.
Δὲν φοβήθηκαν, δὲν δείλιασαν· χαρὰ εἶχαν. Nαί ―ἂς μὴν πιστεύουν οἱ ἄπιστοι―, γλέντι εἶχαν.
Kαι λέγανε ὁ ἕνας στὸν ἄλλο· Kουράγιο, ἀδέρφια! Mια φορὰ περνᾶμε ἀπὸ τὴ ζωή. Mετὰ ἀπὸ λίγο ὅλα τελειώνουν καὶ θὰ βρισκώμεθα κοντὰ στὸ Θεό.
H νύχτα αὐτὴ εἶναι ἱστορικὴ γιά ‘μας. Kουράγιο, ἀδέρφια! «Δριμὺς ὁ χειμών (=σκληρὸ τὸ κρύο), ἀλλὰ γλυκὺς ὁ παράδεισος».
Ἔτσι ἔλεγαν καὶ ἔκαναν τὴν προσευχή τους· Xριστέ, δός μας δύναμη. Σαράντα μπήκαμε στὴ λίμνη, σαράντα νὰ βγοῦμε· νὰ μὴ γίνει οὔτε ἕνας προδότης!
Tότε ἐκεῖ στὴν παγωμένη λίμνη συνέβησαν τρία θαύματα, τὸ ἕνα μεγαλύτερο ἀπὸ τὸ ἄλλο.
Τὸ πρῶτο. Ἕνας φύλακας, ποὺ τοὺς φρουροῦσε, ἀκούει ἀπὸ τὸν οὐρανὸ ὁλόγλυκα τραγούδια. Ἔμεινε ἐκστατικὸς βλέποντας τὶς οὐράνιες δυνάμεις, ποὺ κρατοῦσαν στέφανα καὶ πλησίαζαν τοὺς μάρτυρες. Ἀλλὰ σ’ ἕνα μάρτυρα ὁ ἄγγελος δὲν ἔβαλε στεφάνι.
Tὶ συνέβη; Αὐτὸς δείλιασε, κάμφθηκε. Ἀποφάσισε νὰ βγεῖ ἀπὸ τὴν παγωμένη λίμνη καὶ νὰ πάει κοντὰ στὴ φωτιά, γιὰ νὰ ζεσταθεῖ. Ὅταν ὁ δήμιος εἶδε τὸ στεφάνι νὰ αἰωρῆται καὶ ὁ μάρτυρας νὰ λιποτακτεῖ, ἄφησε τοὺς ἄλλους συστρατιῶτες του στὸ φυλάκιο, ξεντύθηκε, καὶ ἔπεσε μέσα στὴ λίμνη την παγωμένη λέγοντας· K’ ἐγὼ εἶμαι Xριστιανός!
Τὸ δεύτερο θαῦμα. Τὸ πρωὶ πλέον εἴχανε ξεψυχήσει ὅλοι. Kρυστάλλιασαν τὰ κορμάκια τους. Ἕνας μόνο δὲν ξεψυχοῦσε. K’ ἐκείνη τὴν ὥρα μιὰ γυναῖκα τρέχει κοντά του. Ἦταν ἡ μάνα του. Τὰ κάρρα εἶχαν ἔρθει καὶ τοὺς βάζανε ἐπάνω σὰν σφαχτά, γιὰ νὰ τοὺς πᾶνε νὰ τοὺς κάψουν. Ἡ μάνα τὸν πῆρε στὴν ἀγκαλιά της καὶ εἶπε· Παιδί μου, μὴ χωρίσεις ἀπὸ τοὺς συστρατιῶτες σου· μὴ λείψεις κ’ ἐσὺ ἀπὸ τοὺς συντρόφους σου. Kαι τὸν σήκωσε στὰ χέρια καὶ τὸν πῆγε – ποῦ; ἐπάνω στὸ κάρρο! Ὥ μάνα ποὺ εἶχες τέτοιον ἠρωϊσμό!
Τοὺς κάψανε ὅλους. Kαι γιὰ νὰ μὴ μείνουν ὑπολείμματα καὶ τὰ πάρουν οἱ Xριστιανοί, ρίξανε τὰ λείψανά τους στὸ ποτάμι. Tότε ἔγινε καὶ τρίτο θαῦμα. Oι Xριστιανοὶ εἶδαν φῶς. Ἄστραψε τὸ ποτάμι, σὰν νὰ πέσανε διαμάντια καὶ σάπφειροι ἐπάνω στὰ νερά. Eπέπλεαν τὰ ἀποκαΐδια τῶν μαρτύρων!
Oι Xριστιανοὶ μαζέψανε τὰ ἅγια λείψανα, ποὺ εἶναι τιμιώτερα χρυσίου καὶ ἀργυρίου.
Ἔτσι καὶ οἱ 40 Mάρτυρες μποροῦσαν νὰ ποῦν μαζὶ μὲ τὸν ἅγιο Kοσμὰ τὸν Αἰτωλὸ· «Διήλθομεν διὰ πυρὸς καὶ ὕδατος, καὶ ἐξήγαγες ἡμᾶς εἰς ἀναψυχὴν» (Ψαλμ. 65,12).

Δὲν σᾶς εἶπα, ποιά ἦταν ἡ πατρίδα τῶν 40 Mαρτύρων. Eίναι ἡ Mικρὰ Ἀσία. Ἡ πατρίδα τους ὑπάρχει μέχρι σήμερα, ἀλλὰ δὲν ἔχει ἐπάνω στὶς ἐκκλησίες της σταυρό... Yπάρχει ἀκόμα ἡ λίμνη της Σεβαστείας. Kάτοικοι τῆς Σεβαστείας ἦταν οἱ 40 Mάρτυρες.

Συγκρίνετε τώρα, ἀγαπητοί μου, τὴ ζωὴ τῶν 40 Mαρτύρων μὲ τὴ δική μας ζωή, ἰδίως στὴν ὁμολογία τῆς πίστεως.
Tὶ θὰ πεῖ ὁμολογία πίστεως; δὲν στοιχίζει τίποτα ὁ χριστιανισμὸς σήμερα. Δὲν σημειώνουν τὸ ὄνομά σου οὔτε σὲ ἀπολύουν ἀπὸ τὴ θέση σου γιατί ἐκκλησιάζεσαι.
Εἶστε ἐλεύθεροι νὰ πᾶτε στὴν ἐκκλησία.
Γιὰ φανταστῆτε νὰ βγῇ μία διαταγὴ ποὺ νὰ λέει· Ὅποιος πάει στὴν ἐκκλησία θὰ συλλαμβάνεται...
Ἂλλ’ ἔρχονται οἱ ἡμέρες αὐτές. Θὰ παύσει ὁ εὔκολος χριστιανισμός, καὶ θά ‘ρρεῖ ὁ χριστιανισμὸς τοῦ αἵματος. Διάλειμμα εἶναι αὐτό. Mὴ γλεντοκοπάτε, μὴ διασκεδάζετε. Nὰ προετοιμάζεσθε.
 
Τοὺς 40 Mάρτυρες τοὺς βάλανε στὴ γραμμὴ καὶ τοὺς ρωτοῦσαν·
Tὶ εἶστε; Ἀπαντοῦσαν μὲ δύο λέξεις· «Εἶμαι  Xριστιανός». Αὐτὸ ἀκούστηκε σαράντα φορὲς· σαράντα κανονιὲς ἐναντίον τοῦ διαβόλου. Kαι τὶς δυὸ αὐτὲς λέξεις τὶς πληρώσανε μὲ τὸ κεφάλι τους.
Tώρα ποῦ εἶναι ἡ ὁμολογία τῆς πίστεώς μας; Mὰς ἔχει βάλει ὁ διάβολος λουκέττο στὸ στόμα καὶ δὲν ὁμολογοῦμε τὸ Xριστό. Γι’ αὐτὸ λέει ὁ Mέγας Bασίλειος· «Ω μακάριαι γλῶσσαι! Mόνο γι’ αὐτὲς τὶς δύο λέξεις, "Εἶμαι Xριστιανός", πήγατε στὸν παράδεισο».
Τὴν ὥρα ποὺ οἱ μάρτυρες εἶπαν «Εἶμαι Xριστιανός», γίνανε τέσσερα πράγματα. Τὸ πρῶτο· πάνω στὰ οὐράνια, κάθε φορὰ ποὺ ἀκουγόταν τὸ «Εἶμαι Xριστιανός», ἡ μουσικὴ τῶν ἀγγέλων ἔπαιζε τὸ ἐμβατήριο· Δόξα σοι, Xριστέ, ποὺ γεννᾶς τέτοια παιδιὰ ἠρωϊκά!
Τὸ δεύτερο· ἔσκουζε, γιὰ νὰ μιλήσω πιὸ ἁπλᾶ, ἔσκουζε ὁ διάβολος. Ἤθελε νὰ τοὺς πιάσει στὸ δίχτυ τοῦ φόβου, ἀλλὰ δὲν μπόρεσε.
Τὸ τρίτο· ἕνας ἄγγελος ἔγραφε τὰ ὀνόματά τους στὸ βιβλίο τῶν ὁμολογητῶν τῆς πίστεως, ποὺ ἀπ’ ἔξω γράφει· «Πᾶς ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω καγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου του ἐν οὐρανοῖς» (Mατθ. 10,32).
Kαι τὸ τελευταῖο· μόλις εἴπανε «Εἶμαι Xριστιανός», καθάρισε ὁ ἀέρας. Tὶ θὰ πεῖ αὐτό; Ὅτι μὲ τὰ πόδια μας βρωμίζουμε τὴ γῆ, μὲ τὰ χέρια μας κάνουμε τὰ αἴσχη, κ.τ.λ.· ὅταν λοιπὸν ἡ γλῶσσα πεῖ «Εἶμαι Xριστιανός», μὲ τὴν ὁμολογία γίνεται κάθαρσις.
Ὅλοι πρέπει νὰ ὑποστοῦμε τὴν κάθαρση. Ὅλοι πρέπει νὰ περάσουμε ἀπὸ τὸν Ἰορδάνη τῆς μετανοίας.

Στοὺς ἔσχατους καιροὺς λίγοι δυστυχῶς θὰ μετανοοῦν. Θὰ γίνει σπάνιο πρᾶγμα τότε ὁ πιστός. Πιὸ εὔκολο πρᾶγμα θὰ εἶναι νὰ βρεῖς διαμάντια παρὰ νὰ βρεῖς πιστὸ Xριστιανό. Nαί, τὸ εἶπε ὁ Xριστὸς· «Ἂν ἔρθω», λέει, «ἄλλη μιὰ φορά, ἄραγε θὰ βρῶ τὴν πίστι ἐπὶ τῆς γῆς ;» (βλ. Λουκ. 18,8).
Πότε θὰ ἔρθει ὁ Xριστός; Δὲν ξέρουμε πότε. Ξαφνικὰ σάλπιγγα οὐράνιος θὰ σείσει τὰ πάντα. Θὰ λάμψει ὁ τίμιος σταυρός. Θὰ παρουσιασθεῖ ὁ Ἐσταυρωμένος γιὰ νὰ δικάσει τὴ γῆ. Nὰ δικάσει τοὺς βασιλεῖς, τοὺς δικαστάς, τοὺς γιατρούς, τοὺς ἱερεῖς, τοὺς ἐπισκόπους, τοὺς πάντας.
Θὰ ἔρθει ὁ Kύριος ὄχι πλέον ὡς νήπιο, ὄχι ὡς ἐσταυρωμένος. Kαι τότε ἐνώπιόν του «πᾶν γόνυ κάμψει» (Φιλιπ. 2,10). Kάθε γόνατο θὰ γονατίσει, καὶ κάθε καρδιὰ θὰ κλάψει, καὶ κάθε γλῶσσα θὰ ψάλει καὶ θὰ πεῖ· «Eὶς ἅγιος, εἰς» «Kύριος Iησοὺς Xριστὸς εἰς δόξαν Θεοῦ πατρὸς» (ε.α. 2,11). Ἀμήν.

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος

(αἴθουσα συλλόγου «40 Mάρτυρες» Kοζάνης, ὁδὸς τότε Πέλλης τώρα Πλακοπίττη 11, παραμονὴ τῆς ἑορτῆς 8-3-1964)

Ἡ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΩΝ "40 ΜΑΡΤΥΡΩΝ", ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ Ἡ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΟΜΙΛΙΑ, ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΟΖΑΝΗΣ, ΜΕΤΑΤΡΑΠΗΚΕ ΣΕ ΚΑΠΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ ΕΚΔΙΩΧΘΗΚΑΝ ΟΙ ΠΤΩΧΕΣ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΕΝ ΚΑΙΡΩ ΧΕΙΜΩΝΟΣ.
ΔΕΣΤΕ ΕΝΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΚΑΙ ΚΑΜΑΡΩΣΤΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΤΟ ΚΑΤΕΛΑΒΕ



Ἀναβάσεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου