Θεοδοσίου Κοινοβιάρχου, Θεοδώρου καὶ Ἀγαπίου Ὁσίων, Μαΐρου,
Βιταλίου Ὁσίου, Ὑγίνου Ἐπισκόπου, τῶν Ἁγίων Πέτρου, Σεβερίου καί
Λευκίου, Σύναξις τῶν Μυρίων Ἀγγέλων, Ἐγκαίνια ναοῦ Ἁγίου Στεφάνου του ἐν
Πλακιδιαναίς, Ἐγκαίνια Ναοῦ Μάρκου Ἀποστόλου πλησίον τοῦ Ταύρου,
Ἐγκαίνια τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας ἐν Θεσσαλονίκῃ, Θεοδοσίου
Ἐπισκόπου, Μιχαήλ, Νικηφόρου Νεομάρτυρος, Εὐπραξίας ἐκ Ρωσίας.
Ὁ Ὅσιος Θεοδόσιος ὁ Κοινοβιάρχης καὶ Καθηγητὴς τῆς Ἐρήμου
Ὁ
Ὅσιος Θεοδόσιος καταγόταν ἀπὸ τὴν κωμόπολη τῆς Μωγαρισσοῦ, ἡ ὁποία
ἀνῆκε στὴν ἐπαρχία της Καππαδοκίας.
Ἔζησε κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Λέοντος
τοῦ Θρακὸς καὶ ἔφτασε ἕως καὶ τοὺς χρόνους τοῦ αὐτοκράτορα Ἀναστασίου
(491-518 μ.Χ.).
Ὁ πατέρας του ὀνομαζόταν Προαιρέσιος καὶ ἡ μητέρα
τοῦ Εὐλογία. Ἦταν καὶ οἱ δύο εὐσεβεῖς καὶ πιστοὶ ἄνθρωποι.
Ὁ Θεοδόσιος
ὅμως, ἀπὸ θεῖο ζῆλο, δὲν ἀκολούθησε τὴν ἔγγαμο ζωή, ἀλλὰ τὸ μοναχικό
βίο.
Γι’ αὐτὸ ἔφυγε ἀπὸ τὴν πατρίδα του καὶ πῆγε στὰ Ἱεροσόλυμα νὰ προσκυνήσει τοὺς Ἁγίους Τόπους.
Στή
συνέχεια μετέβη ἀπὸ ἐκεῖ καὶ ἦλθε στὴν Ἀντιόχεια, ὅπου ἐπισκέφθηκε τον
Ἅγιο Συμεῶν τον Στυλίτη, ὁ ὁποῖος τὸ ἐμύησε στὰ τῆς μοναχικῆς πολιτείας
καὶ τῆς ἀρετῆς καὶ τοῦ προεῖπε ὅτι θὰ γίνει ποιμένας πολλῶν λογικῶν
προβάτων.
Ἀσκήτεψε κοντὰ στὸ θαυμαστὸ καὶ ἐνάρετο ἀσκητή, πού
ὀνομαζόταν Λογγίνος, μὲ τὸν ὁποῖο μαζὶ μελετοῦσε, συζητοῦσε καί
προσευχόταν καὶ τοῦ ὁποίου σπούδαζε τὴν πνευματικὴ διαύγεια καὶ τή
μεγάλη ταπεινοφροσύνη.
Ο Ὅσιος
Θεοδόσιος ἀπὸ τὴν προσευχὴ καὶ τὴν ἄσκηση, ἔφθασε σὲ τόσο ὕψος ἠθικῆς
τελειότητας, ὥστε νὰ ἐπιτελεῖ, μὲ τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ, θαύματα.
Ὁ Ἅγιος
εἶχε κατασκευάσει ἕναν τάφο γιὰ τὸν ἑαυτό του, ὥστε βλέποντάς τον νά
θυμᾶται τὸ θάνατο.
Τὸν τάφο αὐτὸν ἐγκαινίασε μὲ τὸν θάνατό του
ἕνας Ἅγιος ἀσκητής, ὀνόματι Βασίλειος. Τὸν ἀσκητὴ λοιπὸν αὐτόν, ἐνῷ εἶχε
πεθάνει, μόνο ὁ Θεοδόσιος καὶ ἕνας ἄλλος μοναχὸς τὸν ἔβλεπαν νά
στέκεται ἀνάμεσα στοὺς ἄλλους μοναχοὺς καὶ νὰ συμψάλλει. Στούς
ὑπόλοιπους μοναχοὺς ὁ Βασίλειος ἦταν ἀθέατος.
Ἕνα ἄλλο θαῦμα του
Ἁγίου, εἶναι τὸ ὅτι σὲ ἕναν τόπο στὸν ὁποῖο πρόκειται νὰ ἱδρύσει
μοναστήρι, ἄναψε σβησμένα κάρβουνα, χωρὶς νὰ ἔχει φωτιά.
Ἀλλὰ καί
τὸ προορατικὸ χάρισμα εἶχε λάβει ἀπὸ τὸν Θεὸ ὁ Ἅγιος. Ἔτσι προεῖπε την
καταστροφὴ ποὺ θὰ γινόταν στὴν Ἀντιόχεια ἀπὸ μεγάλο σεισμό.
Ὁ
Ὅσιος Θεοδόσιος ὑπῆρξε καὶ καθηγητὴς πολλῶν μοναχῶν στὴν ἀσκητικὴ ζωή.
Δὲν ἄργησε ἔτσι πλησίον του νὰ σχηματισθεῖ κοινοβιακὴ ζωὴ πού
τον
εἶχε ὡς κέντρο καὶ ὁδηγό. Ὁ ὑπερβολικὸς ἀριθμὸς τῶν μοναχῶν πού
συγκεντρώθηκαν κοντά του, τὸν ἔκανε νὰ σκεφθεῖ ποὺ θὰ ἦταν προτιμότερο
νὰ ἱδρύσουν κοινοβιακὸ μοναστήρι.
Μετὰ ἀπὸ προσευχὴ καὶ σκέψη ἐξέλεξαν
ἐρημικὸ τόπο, πέραν τῆς Νεκρᾶς Θάλασσας, ἡ ὁποία ἀπέχει ἀπὸ τά
Ἱεροσόλυμα ἀρκετὲς ὧρες.
Ἐκεῖ τὸ μέγα πλῆθος τῆς ἀδελφότητας,
ἔκτισε σὲ λίγο χρόνο μονὴ μὲ ἐκκλησία καὶ νοσοκομεῖα, καθ' ὅσον ἡ φήμη του
Ὁσίου Θεοδοσίου του Κοινοβιάρχου ἔφερε ἐκεῖ πλήθη ποὺ ζητοῦσαν την
συμβουλή του, τὴν εὐλογία του ἢ τὴν ὑλική του βοήθεια.
Ἐκεῖνος τους
δεχόταν πατρικὰ πάντοτε, τοὺς καθοδηγοῦσε, τοὺς ἐνθάρρυνε ἢ τούς
παρακαλοῦσε, σὰν νὰ ἦταν αὐτὸς ποὺ ἔπασχε καὶ εἶχε ἀνάγκη τῆς γιατρειᾶς.
Στὶς ὧρες τοῦ μεσονυκτίου ἀνέτεινε τὰ χέρια του στὸν οὐρανὸ καὶ ζητοῦσε
ἐνίσχυση καὶ χάρη καὶ ἄφεση γιὰ ἀνθρώπους, πρὸς τοὺς ὁποίους πρὸ ὀλίγων
ὡρῶν ἦταν ἐντελῶς ἄγνωστος.
Ὁ Ὅσιος Θεοδόσιος, ἀφοῦ ἔφθασε σὲ βαθύτατο γῆρας, κοιμήθηκε μὲ εἰρήνη. Ἡ εἴδηση τῆς κοιμήσεώς του διαδόθηκε σὰν ἀστραπή.
Καί
ἔτρεξαν πολλοί, λαϊκοί, κληρικοὶ καὶ μοναχοί, ἀκόμη καὶ Ἐπίσκοποι, γιά
νὰ ἀσπαστοῦν τὸ ἱερὸ λείψανο τοῦ Ἁγίου ἀνδρός, ποὺ στάθηκε γιὰ ὅλους
φιλόστοργος πατέρας καὶ προστατευτικὸς ἀδελφός.
Καὶ αὐτὸς ἀκόμη ὁ
Πατριάρχης Ἱεροσολύμων προσῆλθε νὰ ἀσπασθεῖ καὶ νὰ παραστεῖ στὴν ἐξόδιο
Ἀκολουθία, μεγάλη δὲ ὑπῆρξε ἡ συγκίνησή του, ὅταν βρέθηκε ἐνώπιον του
ἱεροῦ σκηνώματος τοῦ Ὁσίου. Ἡ σύναξή του ἐτελεῖτο στὸ σεπτὸ Ἀποστολεῖο
τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Πέτρου, ποὺ ἦταν κοντὰ στὴν Ἁγία Σοφία.
Απολυτίκιον. Ἦχος πλάγιος α’. Τὸν συνάναρχον Λόγον.
Ἀρεταῖς
θεοσδότοις ἐκλάμψας ὅσιε, Μοναστικῆς πολιτείας ὤφθης λαμπρὸς χαρακτήρ,
καὶ φωστὴρ θεοειδὴς Πάτερ καὶ ἔξαρχος, Θεοδόσιε σοφέ, τῶν Ἀγγέλων
μιμητά, θεράπων ὁ τῆς Τριάδος ἢν ἐκδυσώπει ἀπαύστως,ελεηθήναι τὰς ψυχάς
ἡμῶν.
Κοντάκιον Ἦχος πλ. δ'. Τὴ ὑπερμάχῳ
Πεφυτευμένος
ἐν αὐλαῖς ταῖς τοῦ Κυρίου σου, τὰς φανοτάτας ἀρετὰς τερπνῶς ἐξήνθησας,
καὶ ἐπλήθυνας τὰ τέκνα σοῦ ἐν ἐρήμῳ, τῶν δακρύων σοῦ τοῖς ὄμβροις
ἀρδευόμενα, ἀγελάρχα τῶν Θεοῦ θείων ἐπαύλεων, ὅθεν κράζομεν. Χαίροις
Πάτερ Θεοδόσιε.
Οἱ Ὅσιοι Θεόδωρος καὶ Ἀγάπιος ὁ Ἀρχιμανδρίτης
Ἡ
μόνη πληροφορία ποὺ ἔχουμε εἶναι ὅτι ὁ Ὅσιος Ἀγάπιος ἀσκήτεψε στήν
Ἀπαμεία τῆς Συρίας. Δὲν ἔχουμε περισσότερες λεπτομέρειες γιὰ τὸν Βίο των
Ὁσίων.
Ὁ Ἅγιος Μάϊρος
Εἶναι
ἄγνωστο ποὺ καὶ πότε μαρτύρησε γιὰ τὸν Χριστὸ ὁ Ἅγιος Μάϊρος. Σέ
ἁγιολόγιο ἀναφέρεται ὅτι μᾶλλον πρόκειται περὶ τοῦ Ἁγίου Μαΐωρος ἤ
Μαΐωνος ποὺ ἑορτάζεται στὶς 15 Φεβρουαρίου καὶ ἄθλησε κατὰ τοὺς χρόνους
τῶν αὐτοκρατόρων Διοκλητιανοῦ (284-304 μ.Χ.) καὶ Μαξιμιανοῦ (286-305
μ.Χ.)
Σύμφωνα μὲ αὐτὸ τὸ Συναξάρι ὁ Μάρτυς ἦταν στρατιώτης στὸ τάγμα
τῶν Μαύρων. Συνελήφθη στὴν πόλη τῆς Γάζας ὡς Χριστιανὸς καὶ βασανιζόταν
ἐπὶ ἑπτὰ ἡμέρες ἀπὸ τριάντα ἕξι στρατιῶτες διαδοχικά. Ἀφοῦ ὑπέμεινε
γενναῖα καὶ μὲ πνευματικὴ ἀνδρεῖα τὸ μαρτύριο, πέθανε ἀπὸ τά
βασανιστήρια.
Ὁ Ὅσιος Βιτάλιος
Ὁ
Ὅσιος Βιτάλιος ἔζησε κατὰ Θεόν, ὡς μοναχός, στὶς ἀρχὲς τοῦ 7ου αἰῶνα
μ.Χ. καὶ κοιμήθηκε μὲ εἰρήνη. Στὸν βίο τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Ἐλεήμονος
γίνεται λόγος γιὰ κάποιον ἀσκητὴ Βιτάλιο, ποὺ ἦταν μοναχὸς στὴ Μονή του
Ἀββᾶ Σερίδου καὶ ὅταν μετέβαινε στὴν Ἀλεξάνδρεια, γιὰ νὰ πουλήσει τα
ἐργόχειρά του, πρόσφερε τὰ χρήματα σὲ μία πόρνη, παρακαλῶντας την νὰ μήν
ἁμαρτήσει.
Ὁ Ἅγιος Ὑγίνος Ἐπίσκοπος Ρώμης
Ὁ
Ἅγιος Ὑγίνος ἢ Ὑγίεινος γεννήθηκε στὴν Ἀθήνα, ἦταν φιλόσοφος καὶ στή
συνέχεια χειροτονήθηκε Ἐπίσκοπος Ρώμης (136-140 μ.Χ.). Μαρτύρησε τὸ ἔτος
140 μ.Χ. ἐπὶ αὐτοκράτορα Ἀντωνίνου Πίου (138-161 μ.Χ.).
Οἱ Ἅγιοι Πέτρος, Σεβέριος καὶ Λεύκιος οἱ Μάρτυρες
Οἱ Ἅγιοι Πέτρος, Σεβέριος καὶ Λεύκιος, μαρτύρησαν στὴν Ἀλεξάνδρεια.
Δὲν ἔχουμε περισσότερες λεπτομέρειες γιὰ τὸν Βίο τῶν Ἁγίων Μαρτύρων.
Ἡ Σύναξη τῶν Μυρίων Ἁγίων Ἀγγέλων
Ἡ
ἑορτὴ αὐτὴ τῆς Συνάξεως τῶν Μυρίων Ἁγίων Ἀγγέλων, ἐτελεῖτο στὸ Μαρτύριο
τῆς Ἁγίας Ἀναστασίας «ἐν τοῖς Δομνίνου ἐμβόλοις». Ὁ ναός των
Μυριαγγέλων ἦταν, ἰδιαίτερα κατὰ τὸν 6ο αἰῶνα μ.Χ., ὀνομαστὸς γιὰ τά
τελούμενα σὲ αὐτὸν θαύματα.
Ἐγκαίνια Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ ἐν Πλακιδιαναῖς
Ὁ
ναὸς ἦταν ἀφιερωμένος στὸν Πρωτομάρτυρα Στέφανο καὶ πιθανότατα την
ἡμέρα αὐτὴ νὰ ἐτελεῖτο ἡ ἑορτὴ τῶν κτητόρων αὐτοῦ. Ἡ περιοχή των
Πλακιδιανὼν στὴν Κωνσταντινούπολη ὀνομαζόταν ἔτσι ἀπὸ τὴν θυγατέρα του
Μεγάλου Θεοδοσίου, Πλακιδία.
Ἐγκαίνια Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Μάρκου, πλησίον τοῦ Ταύρου
Ἡ
μνήμη τῶν ἐγκαινίων ἀναφέρεται καὶ στὸν κώδικα 68 τῆς Μονῆς
Παντοκράτορος τοῦ Ἁγίου Ὅρους καὶ ἑορτάζεται στὶς 24 Ἰανουαρίου.
Πρόκειται γιὰ τὰ ἐγκαίνια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τῆς Ἁγίας Σοφίας Θεσσαλονίκης.
Ὁ Ὅσιος Θεοδόσιος Ἐπίσκοπος Τραπεζοῦντος
Ὁ
Ὅσιος Θεοδόσιος καταγόταν ἀπὸ τὸ χωριὸ Κορησσὸς Καστοριὰς καὶ γεννήθηκε
ἀπὸ εὐσεβεῖς γονεῖς. Ἦταν ἀδελφὸς τοῦ Ὁσίου Διονυσίου (τιμᾶται 25
Ἰουνίου), ἱδρυτῆ τῆς Σκήτης τοῦ Τιμίου Προδρόμου Ἁγίου Ὅρους.
Ὁ Ὅσιος
ἔγινε μοναχὸς στὴν Μονὴ Φιλοθέου τοῦ Ἁγίου Ὅρους καὶ μετὰ τὴν κοίμηση
τοῦ Ἡγουμένου διετέλεσε Ἡγούμενος αὐτῆς. Κάποια μέρα ἐπέδραμαν κατὰ τοῦ
αἰγιαλοῦ τῆς Μονῆς Τοῦρκοι πειρατές, οἱ ὁποῖοι ἀπήγαγαν τὸν Ὅσιο ὡς
αἰχμάλωτο στὴν Βιθυνία.
Κατάφερε νὰ ἐλευθερωθεῖ καὶ ἦλθε στήν
Κωνσταντινούπολη.
Μὲ τὴν προτροπὴ τοῦ Πατριάρχη Καλλίστου, μὲ τὸν ὁποῖον
συνδεόταν Πνευματικά, γίνεται Ἡγούμενος τῆς περίφημης Μονῆς τοῦ Ἁγίου
Γεωργίου των Μαγγάνων. Γιὰ τὴν ἀρετή του καὶ τὴν ὁσιότητα τοῦ βίου του
ἐξελέγη, τὸ 1370, Ἐπίσκοπος Τραπεζοῦντος.
Ὁ Ὅσιος Θεοδόσιος κοιμήθηκε μὲ εἰρήνη περὶ τὸ ἔτος 1392.
Ὁ Ἅγιος Μιχαὴλ διὰ Χριστὸν Σαλὸς καὶ Θαυματουργός
Ὁ
Ὅσιος Μιχαὴλ ἔζησε στὴν Ρωσία καὶ καταγόταν ἀπὸ πλούσια οἰκογένεια.
Ἦταν διὰ Χριστὸν σαλός, γιὰ νὰ ἀποκρύψει τὶς ἀρετές του ἀπὸ τὸν κόσμο
καὶ νὰ ἀποφεύγει τὸν ἔπαινο τῶν ἀνθρώπων.
Μόνασε στὴ Μονὴ Κλόπς του
Νόβγκοροντ τῆς Ρωσίας καὶ κοιμήθηκε μὲ εἰρήνη τὸ 1456. τὸ σκήνωμά του
ἐνταφιάσθηκε στὴ Μονὴ Κλόπς.
Ὁ Ἅγιος Νικηφόρος Νεομάρτυρας ἐκ Κρήτης
Ὁ
Ἅγιος Νεομάρτυς Νικηφόρος καταγόταν ἀπὸ τὴν κωμόπολη Κριτσὰ Μεραμβέλλου
Κρήτης καὶ ὁ πατέρας του ὀνομαζόταν Τζανής. Νυμφεύθηκε μὲ μιά
Μωαμεθανή, ποὺ τὴν ἔλεγαν Φετμὰ καὶ ἀπέκτησε δύο υἱούς.
Ὅμως ὁ Νικηφόρος
ἀλλαξοπίστησε καὶ ἔγινε Μουσουλμᾶνος λαβῶν τὸ ὄνομα Ἰμπραχίμ.
Ἀλλὰ μέ
τὴν πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἦλθε στὸν ἑαυτό του καὶ μετανόησε γιὰ τὸ ὀλίσθημά
του.
Ἀπὸ τότε ζοῦσε τὴν Χριστιανικὴ πίστη καὶ ζωή. Ἡ γυναῖκα του,
βλέποντας αὐτὴ τὴν μεταστροφή του, τὸν κατήγγειλε στὶς ἀρχές.
Τότε ὁ
Νικηφόρος συνελήφθη καὶ ὁδηγήθηκε ἐνώπιον τοῦ βαλῇ τῆς Κρήτης, στό
Χάνδακα (Ἡράκλειο), τοῦ Μουσταφᾶ Πασᾶ. Ἡ ὑπόθεση παραπέμφθηκε στό
Ἱεροδικεῖο, ἐνώπιον τοῦ ὁποίου ὁ Μάρτυρας ὁμολόγησε μὲ γενναιότητα την
πίστη του στὸν Χριστό. Ἡ ἀπόφαση ἦταν καταδικαστική.
Ὁ Νεομάρτυς Νικηφόρος ἀπαγχονίστηκε τὸ ἔτος 1832, σὲ ἡλικία 30 ἐτῶν καὶ ἔλαβε τὸν ἀμαράντινο στέφανο τῆς δόξας.
Ἡ Ὁσία Εὐπραξία τῆς ἐκ Ρωσίας
Ἡ
Ὁσία Εὐπραξία καταγόταν ἀπὸ τὴ Ρωσία καὶ μόνασε κοντὰ στὸ χωριό
Τελιάκωφ τῆς περιοχῆς της Κοστρόμα. Κοιμήθηκε μὲ εἰρήνη τὸ ἔτος 1823.
Πληροφορίες ἀπό Saint.gr καί synaxarion.gr
Ἀναδημοσίευση ἀπό Άναβάσεις
Κουμπιά
- Αρχική
- Οπτικό Αγιολόγιο
- Ιανουάριος
- Φεβρουάριος
- Μάρτιος
- Απρίλιος
- Μάιος
- Ιούνιος
- Ιούλιος
- Αύγουστος
- Σεπτέμβριος
- Οκτώβριος
- Νοέμβριος
- Δεκέμβριος
- Πατερικά
- Γεροντικά
- Ομιλίες
- Εσταυρωμένος
- Επικοινωνία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου