Τὰ κτιστὰ φῶτα τοῦ κόσμου καὶ τὸ Ἄκτιστο Φῶς τοῦ Χριστοῦ κατὰ τὸν ἅγιο Γρηγόριο τὸν Παλαμᾶ. Μέρος Β΄
Ἡ ἔλευσις τοῦ Χριστοῦ γίνεται γιά νά ἀρθῇ μέ τήν ἔλλαμψι τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος τό σκοτεινό κάλυμα ἀπό τίς πιστές καί ἀληθινά ἄξιες ψυχές12.
Τήν ἔλλαμψι τοῦ φωτός αὐτοῦς «προϋπέγραψε» ὁ Θεός στά χρόνια τῆς Παλαιᾶς Δαθήκης καί μάλιστα κατά την τεσσαρακονταετῆ πορεία τοῦ Ἰσραήλ στήν ἔρημο, «ἐπλήρωσε δέ ὁ Χριστός τοῖς βεβαίως εἰς αὐτόν πιστεύουσι καί δι’ ἔργων τήν πίστιν ἐπιδεικνυμένοις, ἐνιείς (ἐνσταλάζων) τόν φωτισμόν τοῦ Πνεύματος καί τό φωτιστικόν αὐτοῦ σῶμα προτιθέμενος εἰς βρῶσιν»13. Στόν ἔσω λοιπόν ἄνθρωπο τώρα μᾶς φωτίζει ὁ Χριστός μέ τό «φωτιστικόν» Του Σῶμα.
Γι’ αὐτό καί στίς Ὀρθόδοξες εἰκόνες τά πρόσωπα τῶν Ἁγίων δέν φωτίζονται ἀπό κάποια ἐξωτερική κτιστή φωτεινή πηγή, ἀλλά ἀπό τό Φῶς τοῦ Θεοῦ πού ἔχουν δεχθῆ στίς ψυχές τους καί τό ὁποῖο ἀπό τίς ψυχές τους φωτίζει τά πρόσωπα καί τά σώματά τους. Ἔτσι ὅλα λάμπουν στό Φῶς.
Σέ ἄλλες ὁμιλίες του ὁ Ἅγιος μᾶς προτρέπει νά ἀκολουθήσωμε τόν νέο Ἀδάμ, Ἰησοῦ Χριστό. Νά μή εἴμεθα χοϊκοί ὅπως ὁ πρῶτος ἄνθρωπος, ἀλλά νά γίνουμε ἐπουράνιοι ὅπως ὁ δεύτερος ἄνθρωπος.
Τήν ἔλλαμψι τοῦ φωτός αὐτοῦς «προϋπέγραψε» ὁ Θεός στά χρόνια τῆς Παλαιᾶς Δαθήκης καί μάλιστα κατά την τεσσαρακονταετῆ πορεία τοῦ Ἰσραήλ στήν ἔρημο, «ἐπλήρωσε δέ ὁ Χριστός τοῖς βεβαίως εἰς αὐτόν πιστεύουσι καί δι’ ἔργων τήν πίστιν ἐπιδεικνυμένοις, ἐνιείς (ἐνσταλάζων) τόν φωτισμόν τοῦ Πνεύματος καί τό φωτιστικόν αὐτοῦ σῶμα προτιθέμενος εἰς βρῶσιν»13. Στόν ἔσω λοιπόν ἄνθρωπο τώρα μᾶς φωτίζει ὁ Χριστός μέ τό «φωτιστικόν» Του Σῶμα.
Γι’ αὐτό καί στίς Ὀρθόδοξες εἰκόνες τά πρόσωπα τῶν Ἁγίων δέν φωτίζονται ἀπό κάποια ἐξωτερική κτιστή φωτεινή πηγή, ἀλλά ἀπό τό Φῶς τοῦ Θεοῦ πού ἔχουν δεχθῆ στίς ψυχές τους καί τό ὁποῖο ἀπό τίς ψυχές τους φωτίζει τά πρόσωπα καί τά σώματά τους. Ἔτσι ὅλα λάμπουν στό Φῶς.
Σέ ἄλλες ὁμιλίες του ὁ Ἅγιος μᾶς προτρέπει νά ἀκολουθήσωμε τόν νέο Ἀδάμ, Ἰησοῦ Χριστό. Νά μή εἴμεθα χοϊκοί ὅπως ὁ πρῶτος ἄνθρωπος, ἀλλά νά γίνουμε ἐπουράνιοι ὅπως ὁ δεύτερος ἄνθρωπος.
Ὅπως ἐφορέσαμε τήν εἰκόνα τοῦ χοϊκοῦ, ἔτσι νά φορέσουμε
τήν εἰκόνα τοῦ ἐπουρανίου καί τήν καρδιά ἄνω πρός αὐτόν
ἔχοντες «ἄς βλέπωμεν τοῦτο τό μέγα καί παράδοξον θαῦμα,
δηλαδή τήν εἰδικήν μας φύσιν, ὁπού συνδιαιωνίζει ἐν τῷ
Χριστῷ μέ τό πῦρ τῆς ἀύλου θεότητος, καί ἀφοῦ ἀποβάλωμεν
τούς δερματίνους χιτῶνας, τούς ὁποίους διά τήν παρακοήν
ἐνεδύθημεν, ἄς σταθῶμεν ἐν γῇ ἁγίᾳ· δηλαδή ἄς
καταστήσωμεν καθένας τό σῶμα καί τήν καρδίαν μας ἅγια
μέ τήν ἀρετήν καί μέ τήν πρός Θεόν ἀκλινῇ θεωρίαν καί
σύνεσιν· ἵνα ὅταν ἔλθῃ ἐν πυρί ὁ Θεός κατά τήν δευτέραν
παρουσίαν, λάβωμεν παρρησίαν πρός αὐτόν καί
πλησιάσωμεν διά νά φωτισθῶμεν καί νά μένωμεν παντοτεινά
φωτιζόμενοι, εἰς δόξαν αὐτοῦ τοῦ ἀνωτάτου φωτός τῆς
τρισηλίου καί μοναρχικωτάτης Θεότητος»14.
τήν εἰκόνα τοῦ ἐπουρανίου καί τήν καρδιά ἄνω πρός αὐτόν
ἔχοντες «ἄς βλέπωμεν τοῦτο τό μέγα καί παράδοξον θαῦμα,
δηλαδή τήν εἰδικήν μας φύσιν, ὁπού συνδιαιωνίζει ἐν τῷ
Χριστῷ μέ τό πῦρ τῆς ἀύλου θεότητος, καί ἀφοῦ ἀποβάλωμεν
τούς δερματίνους χιτῶνας, τούς ὁποίους διά τήν παρακοήν
ἐνεδύθημεν, ἄς σταθῶμεν ἐν γῇ ἁγίᾳ· δηλαδή ἄς
καταστήσωμεν καθένας τό σῶμα καί τήν καρδίαν μας ἅγια
μέ τήν ἀρετήν καί μέ τήν πρός Θεόν ἀκλινῇ θεωρίαν καί
σύνεσιν· ἵνα ὅταν ἔλθῃ ἐν πυρί ὁ Θεός κατά τήν δευτέραν
παρουσίαν, λάβωμεν παρρησίαν πρός αὐτόν καί
πλησιάσωμεν διά νά φωτισθῶμεν καί νά μένωμεν παντοτεινά
φωτιζόμενοι, εἰς δόξαν αὐτοῦ τοῦ ἀνωτάτου φωτός τῆς
τρισηλίου καί μοναρχικωτάτης Θεότητος»14.
Μέσα λοιπόν στό φωτιστικό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι ἡ ἁγία μας
Ἐκκλησία, ἡμπορεῖ ὁ τυφλός ἄνθρωπος νά ἀναβλέψῃ καί νά ἀπολαύσῃ τό
ὑπέρφωτο Φῶς τῶν Τριῶν Θείων «φωτιστικῶν ὑποστάσεων»15.
____________________________________________________________________________
12.Ἔνθ’ ἀνωτ. σελ. 174, στίχ.11.
13.Ἔνθ’ ἀνωτ. σελ. 202, στίχ. 25.
14. Ἁγ. Γρηγορίου Παλαμᾶ, Ὁμιλία εἰς τά Εἰσόδια, Μετάφρασις ἁγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου, ἐν Περιοδ. Ἅγιος Νεκτάριος, Θεσσαλονίκη 1981, σελ. 173.
15. Ὁμιλία ΚΒ΄, ἔνθ’ ἀνωτ. σελ. 257, § ια΄.
Ὁμιλία γενομένη εἰς τόν Ἱερόν Ναόν τοῦ ἁγίου μεγαλομάρτυρος Δημητρίου Θεσσαλονίκης τῇ Β΄ Κυριακῇ τῶν Νηστειῶν τοῦ 1984
ἐκδόσεις Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου
Ἅγιον Ὄρος
2000
Ἅγιον Ὄρος
2000
σελ. 12-14
Ἐπιμέλεια κειμένου και πηγή στο Διαδίκτυο Ἀναβάσεις
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου