Πέμπτη, 6 Νοεμβρίου 2014

Επιστολή Πρεσβ. Ματθαίου Βουλκανέσκου προς Πατριάρχη Ρουμανίας περί Μονοφυσιτισμού

Πρεσβύτερος Ματθαίος Βουλκανέσκου Κληρικός της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας
Διεύθυνση : Ηρακλέους 34 Βέροια τηλ. : 2331501289 / E-MAIL : valentin.vulcanescu@gmail.com

Βέροια, 16η Σεπτεμβρίου 2013

Μακαριώτατον Πατριάρχα Ρουμανίας κ. Δανιήλ Βουκουρέστιον
Μακαριώτατε,
Πριν από λίγο καιρό η ελαχιστότης μας απέστειλε επιστολή, η οποία αναφερόταν στο πρόβλημα της επίσημης αποδοχής το 1994 από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρουμανίας των δύο κειμένων του Chambesy της δεύτερης επίσημης συνεδρίασης του 1990 και της τρίτης επίσημης συνεδρίασης του 1993 στο πλαίσιο του διαλόγου με τους Αντιχαλκηδονίους.
Αποστείλαμε αυτή την ανοικτή επιστολή προς την Ιερά Σύνοδο της  Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρουμανίας και προς την Μακαριότητά Σας, εφιστώντας την προσοχή σε αυτό το ακανθώδες ζήτημα, διότι έχει μεγάλο ενδιαφέρον και αφορά καίρια την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρουμανίας. Η επιστολή βασίζεται στις δηλώσεις από την επίσημη ιστοσελίδα του Πατριαρχείου Ρουμανίας : http://www.patriarhia.ro/ro/relatii_externe/dialog_intercrestin_1.html
Θα θέλαμε, εν πρώτοις, να Σας συγχαρούμε, Μακαριότατε, για την έκδοση στα ρουμανικά του εξαιρετικού βιβλίου του κ. Jean-Claude Larchet «Πρόσωπο και Φύση», το οποίο εκδόθηκε από τον Εκδοτικό Οίκο Basilica του Πατριαρχείου, και το οποίο είχαμε διαβάσει προηγουμένως στα γαλλικά και το συστήσαμε ανεπιφύλακτα στην ανοικτή επιστολή προς την Μακαριότητά Σας και την Ιερά Σύνοδο της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρουμανίας. Νιώσαμε ευχάριστη έκπληξη, διότι η Μακαριότητά Σας έφερε στο φως της δημοσιότητας αυτό το εξαιρετικό βιβλίο, λίγο μετά από την ανοιχτή επιστολή μας, γεγονός το οποίο επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της Μακαριότητάς Σας, για να διευκρινιστεί το δογματικό αυτό ζήτημα, ακόμα πριν από την επιστολή μας.
Σήμερα, 20 χρόνια μετά την απόφαση της Συνόδου της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρουμανίας το 1994, με δεδομένο το γεγονός ότι το Ορθόδοξο πλήρωμα δεν αποδέχθηκε τις αποφάσεις του Chambesy σχετικά με τους μη-Χαλκηδονίους και την λεγομένη "άρση των αναθεμάτων" (Η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους στις 14/27 Μαΐου 1995 διαμαρτυρήθηκε άμεσα κατά της απόφασης της Ιεράς Συνόδου της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρουμανίας, θεωρώντας την "ξένη προς την διδασκαλία της Καθολικής Εκκλησίας"[1]. Η Ορθόδοξη Ιερά Σύνοδος της Γεωργίας απέρριψε κατηγορηματικά την συμφωνία με τους Αντιχαλκηδονίους της 8ης  Οκτωβρίου 1998,[2] θεωρώντας την εντελώς απαράδεκτη. Οι Εκκλησίες της Ελλάδος και της Ρωσίας με την σειρά τους τήρησαν επιφυλακτική θέση[3]), μη υπάρχοντας καθόλου μία θετική συμφωνία των Τοπικών Εκκλησίων (consensus ecclesiae dispersae), είναι επιτακτική ανάγκη η Ιερά Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρουμανίας να επαναλάβει την συζήτηση επί του θέματος αυτού και να επιστρέψει στην υγιή πατερική διδασκαλία. Με αυτό θα μείνει στην ιστορία ως υπερασπιστής και κανόνας της Ορθοδόξου Πίστεως.
Γνωρίζουμε ότι στον διάλογο με τους Μιαφυσίτες (Μονοφυσίτες) συμμετείχαν μεγάλες θεολογικές προσωπικότητες, όπως ο πρωτοπρεσβύτερος π. Ιωάννης Ρωμανίδης[4] και ο π. Dumitru Stăniloae, ο οποίος παρακολούθησε τον ανεπίσημο διάλογο με τους Αντιχαλκηδονίους μεταξύ των ετών 1971 και 1979, αλλά εκοιμήθη τον Οκτώβριο του 1993, πριν από την επίσημη αποδοχή των δύο κειμένων του Chambesy από την Ιερά Σύνοδο της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρουμανίας. Ο διάλογος με τους ετεροδόξους σε γενικές γραμμές δεν είναι κακό, αρκεί όμως αυτός να διεξάγεται επί ορθοδόξων βάσεων.
Επηρεασμένη η Ιερά Σύνοδος της Ορθόδοξης Ρουμανικής Εκκλησίας από τον μη-δογματικό ενθουσιασμό μερικών Τοπικών Εκκλησιών ("αισιόδοξη στάση .... συμφραζόμενη", όπως αναγράφεται στο σημείωμα της Εκδόσεως Basilica του βιβλίου του κ. Larchet σ. 84)[5], δέχθηκε τότε (το 1994) την κοινή δήλωση του Chambesy, η οποία την φέρνει σε σφοδρή σύγκρουση με τις αποφάσεις των Αγίων Πατέρων της Αγίας και Οικουμενικής Δ΄ Συνόδου και άλλων Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Επιτρέψτε μας, Μακαριότατε, να εκφράσουμε τον βαθύ καρδιακό μας πόνο Σας, διαπιστώνοντας τον κίνδυνο που ελλοχεύει να επισκιαστεί η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρουμανίας, για την οποία τόσοι πολλοί Άγιοι και Μάρτυρες έδωσαν τη ζωή τους και έχυσαν το αίμα τους, από μη δογματικές αποφάσεις, οι οποίες δημιουργούν ένα άσχημο προηγούμενο, που καταστρέφει την εικόνα της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρουμανίας στον υπόλοιπο Ορθόδοξο κόσμο.
Γράφουμε αυτές τις γραμμές προς την Μακαριότητά Σας, χωρίς βεβαίως να θέλουμε να κάνουμε τον δάσκαλο σε Σας, αλλά ως μαθητής προς τον δάσκαλο, ως υιός προς τον πατέρα, ως έσχατο μέλος της Ορθόδοξης Εκκλησίας, με καθαρή συνείδηση, αγάπη, αλήθεια και κατ’επίγνωσιν ζήλο, όντας πεπεισμένοι ότι η Μακαριότητά Σας γνωρίζει εις βάθος το θέμα.
Θεωρούμε ότι είναι καθήκον του κάθε Ορθοδόξου Χριστιανού και ειδικά του κάθε Ορθοδόξου Κληρικού, που έχει γρηγορούσα την δογματική συνείδηση, να μιλά για θέματα δογματικής, με δεδομένο το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με ένα φαινόμενο, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει μια ιδιαίτερη δυναμική, δηλαδή την έξοδο πιστών από την Ρουμανική Ορθόδοξη Εκκλησία και την εισχώρησή τους σε υπερορθόδοξες-ζηλωτικές ομάδες, που βρίσκονται σε σχίσμα με την επίσημη Εκκλησία, οι οποίες γίνονται όλο και ισχυρότερες στη Ρουμανία. Οι πιστοί σκανδαλίζονται από τις εν λόγω συμφωνίες, που βασίζονται στον δογματικό μινιμαλισμό, τις οποίες οι Άγιοι Πατέρες κατεδίκασαν και οι οποίες, δυστυχώς, εφαρμόζονται από εκπρόσωπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρουμανίας.
Μετά πολλού σεβασμού
Πρεσβύτερος Ματθαίος Βουλκανέσκου                                                                     
Κληρικός της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας


[1] Βλ. άρθρο 10 του «Μνημονίου της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους για το Διάλογο μεταξύ Ορθοδόξων και Αντιχαλκηδονίων» (14 - 27 Μάης 1995), που δημοσιεύτηκε στο βιβλίο "Είναι οι αντιχαλκηδόνοι ορθόδοξοι;"  Ed. Evanghelismos, Βουκουρέστι 2007, σ. 42.

[3] Βλέπε σελίδα 40-42 "Ελληνική Εκκλησία και η Ρωσική Εκκλησία δεν δέχθηκαν την συμφωνία με τους Αντιχαλκηδονίους» και υποσημείωση 14, σ. 175 από «Είναι οι Αντιχαλκηδόνοι Ορθόδοξοι; Ed. Evanghelismos, Βουκουρέστι, 2007, η οποία αναφέρεται επικρίσεις από ανώτερους ιεράρχες (συμπεριλαμβανομένων Διόδωρος ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων), μερικοί από τους οποίους είναι μέλοι της μεικτής επιτροπής.
[4] Η θέση του π. Ρωμανίδης αντικρούεται ακριβής από τον Αρχιμανδρίτη Γεωργίου Καψάνη, Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Γρηγορίου του Αγίου Όρους, στο περιοδικό Κοινωνία αριθ. 2-3,1999.
[5] Βλέπετε τη σημείωση 15 του καθηγητή Jean-Claude Larchet από το βιβλίο «Πρόσωπο και Φύση» Editura Basilica του Πατριαρχείου της Ρουμανίας, Βουκουρέστι 2013, σ. 84: «οι συγγραφείς του βιβλίου «Αποδέχουμε την ένωση με τους Μονοφυσίτες; Ορθόδοξοι Ρουμάνοι μεταξύ αισιοδοξίας, παραπλάνηση και αποστασία», Λακκοσκήτη, Άγιον Όρος, 2008 (...) εκφράζουν τη λύπη για την πρόσφατη αλλαγή της θέσης της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο πλαίσιο του διαλόγου και καταγγέλλουν τις σχετικιστές θέσεις του πατρός N. D. Necula, μέλος του διαλόγου (γνωστὀς ως λειτουργός και όχι ως ειδικός σε Χριστολογία), σε σύγκριση με τις παραδοσιακές θέσεις που κατείχαν προηγουμένως από διαπρεπές θεολόγους όπως ο D. Staniloae, T. M. Popescu και Ν. Chiţescu. »

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου